És
evident que vivim en una societat de consum. Entenem la vida com a mercat. Això
passa dins tots els àmbits de la societat, i la literatura no n’és una
excepció. Avui dia tenim al nostre abast una gran quantitat d’obres literàries,
adaptacions, traduccions...La pregunta davant aquesta situació seria la següent:
El consumisme literari i la qualitat literària són línies paral·leles o la seva relació és com la de l’aigua i l’oli?

La
literatura de consum seria aquella que narra allò que el lector vol o necessita
llegir. És un tipus de literatura que es caracteritza per tenir una clara
finalitat: fer mercat. Per a aconseguir això, és necessari fer una bona
publicitat del producte que es vol vendre, i una de les millors publicitats que
tenim són les adaptacions cinematogràfiques. Molts d’aquests ‘best sellers’ han
esdevingut una adaptació cinematogràfica, però també ens hem de demanar si
totes les adaptacions es fan a partir de la literatura de consum.
Quan
penso en tot això, em venen dos exemples al cap: Pa Negre i el fenomen ‘Grey’. Baix el meu punt de
vista, aquests són dos exemples molt diferenciats de tipus de literarura, tot i
que ambdós han tingut una bona publicitat i han estat molt ben rebuts pel públic.
El
cas de l’obra de Cincuenta sombras de Grey de l’escriptora anglesa E. L.
James seria un bon exemple de literatura de consum. És la primera novel·la eròtica
que forma part d’una triologia. El seu protagonista, Christian Grey, segueix el
prototip d’home que qualsevol dona desitja, i la història és la típica història
d’amor amb escenes de sexe descontrolat. Ja s’està plantejant fer l’adaptació cinematogràfica
d’aquest ‘best seller’, ja que l’acceptació i la difusió d’aquesta obra ha
estat desmesurada.
En
canvi, l’obra d’Emili Teixidor, Pa Negre, és un exemple de bona
literatura que ha arribat al cinema. És evident que ha tingut més difusió des
del moment en què van fer l’adaptació cinematogràfica, com també després de la nominació als premis Goya: va
rebre nou premis, dels quals podem destacar el de millor pel·lícula. Abans de
tot això, aquesta obra ja havia estat una obra molt ben acceptada pel públic.
Tot i això, també hem de reconèixer que els esdeveniments posteriors han ajudat
molt a una millor difusió de l’obra.
Catalogar
la literatura no és una tasca fàcil. Quins criteris segueix el lector per tal
de dir si una obra és de qualitat o no? Quin paper juga la societat o l’hora de
llegir una obra determinada?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada